Porównujemy skrzynię manualną do automatu! Którą lepiej wybrać?

Porównujemy skrzynię manualną do automatu! Którą lepiej wybrać?

Automat

Podaj dalej

Wiele osób decydując się na auto używane zastanawia się czy wybrać skrzynię automatyczną czy manualną. Decyzja nie jest łatwa, bo zarówno ta pierwsza jak i druga przekładnia mają swoje wady i zalety.

Wady i zalety skrzyni manualnej

Skrzynia manualna jest znacznie mniej wygodna podczas miejskiej eksploatacji. Musimy sami zmieniać biegi, co podczas jazdy szczególnie w dużych miejskich korkach na dłuższą metę bywa uciążliwe. Z drugiej strony, eksploatacja auta z drugiej ręki wyposażonego w przekładnią ręczną zwykle jest tańsze w użytkowaniu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że i w manualu będzie trzeba po pewnym czasie wymienić sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym za około 3000-4000 zł.

Skrzynia
Fot. pixabay.com

Wady i zalety przekładni automatycznej

Z kolei w przypadku skrzyni automatycznej największą zaletą takiego rozwiązania jest wygoda. Stojąc w korkach nie trzeba w ogóle korzystać z lewej nogi i trzymać ją na sprzęgle. Jazda miejska z automatem jest zdecydowanie wygodniejsza i mniej męcząca.

Niestety kupując auto z przekładnią automatyczną z drugiej ręki nie wiadomo ile jeszcze ona wytrzyma. W skrajnych przypadkach naprawa takiej przekładni może kosztować nawet 10 000 zł. Choć w większości przypadku serwis nie powinien przekroczyć 4000-5000 zł. Decydując się na samochód z automatem trzeba liczyć się jeszcze z jednym mankamentem. Takie auta zużywają średnio o 1-1,5 paliwa na 100 km. Naszym zdaniem to nieduża różnica, ale dla niektórych osób może okazać się to istotną wadą.

Która opcja jest lepsza?

Wszystko zależy do jakiego celu potrzebujecie auto i jaką skrzynię wybierzecie. Decydując się na skrzynię zautomatyzowaną (jak np. DSG, Power Shift czy Selespeed) dużo ryzykujecie. Tego typu przekładnie psują się częściej, a ich naprawy są droższe niż tradycyjnych skrzyń automatycznych. Te bardziej konwencjonalne z konwerterem momentu obrotowego możemy śmiało polecić. Dobrze jednak, żeby miały udokumentowane wymiany oleju co 80 000 km.

Skrzynia automatyczna w BMW
Fot. pixabay.com

Z kolei skrzynia ręczna sprawdzi się w autach, gdzie nie ma dostępnego tradycyjnego automatu tylko awaryjna przekładnia zautomatyzowana oraz w niektórych samochodach sportowych. Docenią je raczej tradycjonaliści, którzy ponad osiągi przekładają przyjemność z samodzielnej zmiany biegów.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News