Wiele osób decydując się na auto używane zastanawia się czy wybrać skrzynię automatyczną czy manualną. Decyzja nie jest łatwa, bo zarówno ta pierwsza jak i druga przekładnia mają swoje wady i zalety.
Wady i zalety skrzyni manualnej
Skrzynia manualna jest znacznie mniej wygodna podczas miejskiej eksploatacji. Musimy sami zmieniać biegi, co podczas jazdy szczególnie w dużych miejskich korkach na dłuższą metę bywa uciążliwe. Z drugiej strony, eksploatacja auta z drugiej ręki wyposażonego w przekładnią ręczną zwykle jest tańsze w użytkowaniu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że i w manualu będzie trzeba po pewnym czasie wymienić sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym za około 3000-4000 zł.

Wady i zalety przekładni automatycznej
Z kolei w przypadku skrzyni automatycznej największą zaletą takiego rozwiązania jest wygoda. Stojąc w korkach nie trzeba w ogóle korzystać z lewej nogi i trzymać ją na sprzęgle. Jazda miejska z automatem jest zdecydowanie wygodniejsza i mniej męcząca.
Niestety kupując auto z przekładnią automatyczną z drugiej ręki nie wiadomo ile jeszcze ona wytrzyma. W skrajnych przypadkach naprawa takiej przekładni może kosztować nawet 10 000 zł. Choć w większości przypadku serwis nie powinien przekroczyć 4000-5000 zł. Decydując się na samochód z automatem trzeba liczyć się jeszcze z jednym mankamentem. Takie auta zużywają średnio o 1-1,5 paliwa na 100 km. Naszym zdaniem to nieduża różnica, ale dla niektórych osób może okazać się to istotną wadą.
Która opcja jest lepsza?
Wszystko zależy do jakiego celu potrzebujecie auto i jaką skrzynię wybierzecie. Decydując się na skrzynię zautomatyzowaną (jak np. DSG, Power Shift czy Selespeed) dużo ryzykujecie. Tego typu przekładnie psują się częściej, a ich naprawy są droższe niż tradycyjnych skrzyń automatycznych. Te bardziej konwencjonalne z konwerterem momentu obrotowego możemy śmiało polecić. Dobrze jednak, żeby miały udokumentowane wymiany oleju co 80 000 km.

Z kolei skrzynia ręczna sprawdzi się w autach, gdzie nie ma dostępnego tradycyjnego automatu tylko awaryjna przekładnia zautomatyzowana oraz w niektórych samochodach sportowych. Docenią je raczej tradycjonaliści, którzy ponad osiągi przekładają przyjemność z samodzielnej zmiany biegów.
Fot. pixabay.com