Pierwsze i ostatnie takie BMW z silnikiem V10! Najlepiej brzmiące BMW M5 E60!

Pierwsze i ostatnie takie BMW z silnikiem V10! Najlepiej brzmiące BMW M5 E60!

BMW M5 E60

Podaj dalej

Takich samochodów już nie będzie to pewne. BMW M5 E60 było autem jedynym w swoim rodzaju. Nie tylko ze względu na kontrowersyjny design, ale też wolnossący silnik V10.

Na początek trochę danych o BMW M5 E60

Źródłem napędu w tej bawarskiej limuzynie (było też kombi – Touring) jest 5-cylindrowy silnik V10 o mocy 507 KM. Jego maksymalny moment obrotowy to 520 Nm. Jednostka nie ma turbodoładowania. Jedni będą narzekać, że dzięki turbosprężarko udałoby się uzyskać jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego. Jednak są bardzo istotne plus faktu, że silnik ten jest wolnossący. Co ciekawe, według obrotomierza jednostka kręci się aż do około 9000 obrotów na minutę. Prawie jak w motocyklu.

Po pierwsze, samochód brzmi znacznie bardziej rasowo. Po drugie, jest mniej potencjalnych awarii. W znaczącym stopniu zmniejsza się też ryzyko przegrzania. Kolejna kwestia to większa przewidywalność auta. Choć w doładowanych M-ka moc wzrasta raczej liniowo, a nie nagle. To bardzo mądry i przemyślany ruch ze strony BMW.

BMW M5 E60, dzięki tak dużemu i mocnemu silnikowi osiąga pierwszą setkę w 4,7 s lub 4,8 s w przypadku wersji kombi. Prędkość maksymalna została w tym przypadku ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Po zdjęciu kagańca auto rozpędza się do około 305 km/h, Według nieoficjalnych informacji, M-ka jest w stanie pojechać jeszcze szybciej.

Co jeszcze wyjątkowego znajdziecie w tym modelu?

Standardowo samochód ma ograniczoną moc do 400 KM. Po wciśnięciu przycisku z literką ,,M’’, wzrasta ona do 507 KM. Co jeszcze ciekawego jest w BMW M5 E60? Między innymi 3-stopniowa regulacja amortyzatorów EDC. Samochód ma też kilka trybów pracy zautomatyzowanej skrzyni biegów SMG III. Jeremy Clarkson krytykował Niemców, że jest ich wręcz za dużo i ciężko zdecydować się, który wybrać.

Co ciekawe, w USA była dostępna wersja auta z manualną skrzynią biegów. Znalezienie takiego egzemplarza obecnie graniczy z cudem. Auto na tle zwykłej 5-ki wyróżnia się między innymi: bocznymi skrzelami, sportowymi lusterkami, agresywniejszymi zderzakami oraz 4 końcówkami wydechu. BMW M5 E60 można rozpoznać również po charakterystycznych wzorach felg i oczywiście po charakterystycznym dźwięku silnika. Tej jednostki nie pomylicie z żadną inną.

Fot. BMW

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News