Oto ostatnie najtrwalsze silniki BMW z rodziny M54! Jakie przebiegi wytrzymują?

Oto ostatnie najtrwalsze silniki BMW z rodziny M54! Jakie przebiegi wytrzymują?

BMW M54B25

Podaj dalej

Ostatni dobry silnik benzynowy BMW to oczywiście jednostka M54, która była oferowana w trzech różnych pojemnościach. W których autach występowała? Czy ma jakieś mankamenty?

Charakterystyka rodziny silników M54

Jednostka M54 to jeden z ostatnich niezawodnych motorów BMW. Jego cechy charakterystyczne to podwójny VANOS, czyli zmienne fazy rozrządu na wałku dolotowym oraz wydechowym. W tym pierwszych przypadku poprawiają elastyczność i osiągi auta. Drugi VANOS odpowiada już tylko za ekologię. Jednostka ta ma elektroniczną przepustnicę, co w tym silniku było nowością.

Motory z rodziny M54 były dostępne w trzech pojemnościach. Podstawowa ma 2,2 l (M54B22) i generuje moc rzędu 170 KM. Jego maksymalny moment to 210 Nm. Dostępna była jeszcze jednostka o pojemności 2,5 l (M54B25). Moc w przypadku tej odmiany to 192 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi z kolei 245 Nm. Najciekawsza jest jednak topowa wersja 3-litrowa, która generuje moc rzędu 231 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 300 Nm.

BMW 30 l M54B30
Fot. BMW

W których modelach występują silniki z rodziny M54?

Między innymi w BMW Serii 3 E46, Serii 5 E39 oraz E60, a także w Serii 7 E65. Jednostki te były oferowane również w modelu Z4 E85/E86 oraz w SUV-ach X3 E83 i X5 E53. Motory te w najmniejszych i najlżejszych autach gwarantują najlepsze osiągi. W większych SUV-ach i limuzyna również zapewniają bardzo dobrą dynamikę, ale ze względu na wagę auta nie jest już ona tak spektakularna jak w najlżejszych modelach Z4 oraz Serii 3.

Wady i zalety konstrukcji M54

Największą zaletą tej jednostki jest bardzo trwały łańcuch rozrządu, który jest w stanie wytrzymać nawet przebiegi rzędu 500 000-700 000 km. Niestety jego wymiana wymaga zdjęcia głowicy i co za tym idzie remontu silnika. Największą wadą tej jednostki jest nadmierne zużycie oleju silnikowego spowodowane wadliwymi tłokami i ostrym traktowaniem tych jednostek przez kierowców. Problem z ubywanie większych ilości oleju może się zacząć przy około 300 000 km. Zużycie oleju do około 2 l/10 000 km jest akceptowalne.

BMW M54B30
Fot. BMW

Spotykane są również przypadki falowania obrotów. W niektórych autach mechanicy mają problem ze zlokalizowaniem źródła tej usterki. Najbardziej optymistyczny wariant to zużyte cewki lub nieszczelne gumy w układzie dolotowym. Najgorszy scenariusz to pęknięta głowica lub uszczelka pod głowicą – lata wkręcania silnika na czerwone pole zrobiły swoje. Zdarzają się również przypadki cykania popychaczy zaworowych na zimno. Pomimo to, zadbane egzemplarze są zdecydowanie godne polecenia.

Fot. BMW

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News