Ostatnia sportowa Honda z wolnossącym silnikiem dla prawdziwego fana marki!

Ostatnia sportowa Honda z wolnossącym silnikiem dla prawdziwego fana marki!

Civic Type R

Podaj dalej

Hondę Civic Type R znają praktycznie wszyscy fani japońskich samochodów i nie tylko. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych hot hatchy, który przez lata słyną między innymi z wolnossącej jednostki wyposażonej w system zmiennych faz rozrządu VTEC lub i-VTEC.

Honda Civic UFO to ostatni prawdziwy Type R

Dlaczego niektórzy fani japońskiej motoryzacji tak uważają? Ze względu na fakt, że to właśnie w 8. generacji Civica Type R po raz ostatni zdecydowano się na jednostkę wolnossącą. Był to silnik 2.0 i-VTEC o mocy 201 KM. Jego maksymalny moment obrotowy to 193 Nm. Dzięki temu, samochód osiąga pierwszą setkę w 6,6 s. To bardzo dobry wynik jak na jednostkę bez turbodoładowania z tak niewielkim momentem obrotowym.

Wady i zalety japońskiej konstrukcji

Niektórzy fani Hondy narzekali na 8. generację ze względu na zastosowanie belki skrętnej w tylnym zawieszeniu. W poprzedniej odsłonie było zawieszenie wielowahaczowe, dzięki któremu samochód znacznie pewniej prowadził się w zakrętach. Nie było też ryzyka odrywania się zewnętrznego koła podczas pokonywania łuków.

Uwagi można mieć jeszcze do drugiej kwestii. Samochód ma napęd na przód. To znacznie pogarsza jego skuteczność w zakrętach w porównaniu do auto z napędem 4×4 czy na tylną oś. Jednak trzeba pamiętać o tym, że w latach, kiedy ten model był oferowany nie było zbyt dużo takich konkurentów. Z drugiej strony, napęd na jedną oś to niższa masa i mniej potencjalnych awarii. Honda Civic Type R 8. generacji była dostępna również ze szperą. W takiej konfiguracji prowadzi się znacznie lepiej. Właśnie na egzemplarze z takim udogodnieniem warto polować. Plusem tego modelu jest również wspominany wcześniej silnik wolnossący, który bardzo liniowo oddaje moc. Dzięki czemu, samochód zachowuje się bardziej przewidywalnie i lepiej jeździ się nim na torze.

Kolejną istotną zaletą jest bez wątpienia atrakcyjny design. Samochód mimo kilkunastu lat na karku nadal wygląda świeżo. Wiek zdradza jedynie brak świateł w technologii LED-owej czy laserowej oraz ekranów we wnętrzu. Jednak, gdyby takowe elementy wyposażenia zostały tutaj zamontowane, ten samochód równie dobrze mógłby debiutował nawet dzisiaj. Ceny takiego auta na rynku wahają się od około 30 000 zł do prawie 46 000 zł.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News