Nie sprawdzasz tego regularnie w swoim dieslu? Grozi ci remont silnika!

Nie sprawdzasz tego regularnie w swoim dieslu? Grozi ci remont silnika!

Diesel CDI

Podaj dalej

Obecne silniki Diesla są dość delikatne i niestety wymagają regularnej kontroli. Oprócz wymiany oleju i filtrów co najpóźniej 15 000 km trzeba jeszcze sprawdzać w jakim stanie są wtryskiwacze.

Dlaczego jest to tak ważne?

Sprawdzanie układu wtryskowego to konieczność. Jest to o tyle ważne, że uszkodzony wtryskiwacz, który nie podaje paliwa do cylindra pod odpowiednim ciśnieniem może doprowadzić nawet do wypalenia dziury w tłoku. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że uszkodzony tłok to konieczność przeprowadzenia generalnego remontu silnika. Ten w wielu przypadkach może przekroczyć nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Jak to możliwe, że jeden przycinając się wtryskiwacz może spowodować takie spustoszenie? To bardzo proste. Jeżeli nie jest on w pełni sprawny zamiast wtryskiwać niewielką dawkę paliwa pod ciśnieniem. Leje się z niego prawie jak z kranu. W rezultacie mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest optymalna a elementy komory spalania rozgrzewają się do zbyt wysokiej temperatury. W wielu przypadkach doprowadza to do wypalenia dziury w tłoku.

Silnik 2.0 TDI Common rail
Fot. Volkswagen

Jak ustrzec się przed taką awarią?

Warto co 15 000 lub co 30 000 km podpinać samochód do komputera diagnostycznego i sprawdzać korekty wtrysków. Jeśli robicie mniejsze przebiegi to powinniście podłączać takie urządzenie co rok lub co 2 lata. Nie jest to co prawda 100-procentowa gwarancja, że jeśli korekty wtrysków będą w normie to zaraz po sprawdzeniu nie zaczną się rozjeżdżać.

Jednak mimo to naszym zdaniem warto odżałować te kilkadziesiąt złotych na taki zabieg. Dzięki temu może okazać się, że zaoszczędziliśmy kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jak jeszcze można zadbać o układ wtryskowy w swoim samochodzie? Na pewno warto tankować na markowych stacjach. Jednak niekoniecznie paliwa premium. Te często długo leżakują, bo nie ma na nich zbyt dużo chętnych.

N47
Fot. BMW

Warto też – jeśli przy czujniku pompy wysokiego ciśnienia – jest zamontowane sitko, regularnie je demontować i sprawdzać czy nie są widoczne w nim opiłki. Problem dotyczy dużej ilości niemieckich diesli z lat 2007-2014. Aby zadbać o układ wtryskowy można zapytać również dobry serwis o dodatek do paliwa. Te najskuteczniejsze zwykle nie są oferowane na stacjach. Dystrybucja dobrych uszlachetniaczy zwykle odbywa się za pośrednictwem mechaników.

Fot. pixabay.com, Volkswagen, BMW

Przeczytaj również