Najbardziej kultowe Porsche 959! Skonstruowane by pokonać Ferrari!

Najbardziej kultowe Porsche 959! Skonstruowane by pokonać Ferrari!

Porsche 959

Podaj dalej

Porsche 959 to jedno z najbardziej wyjątkowych aut tej niemieckiej marki. W latach 80. samochód ten był też jednym z najszybszych aut na świecie. Właśnie po to został skonstruowany. Aby pobić Ferrari F40.

Wyjątkowe parametry techniczne Porsche 959

Źródłem napędu w tym modelu jest 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 2,8 l z turbodoładowaniem. Jego moc to 451 KM. Maksymalny moment obrotowy w tym przypadku wynosi aż 500 Nm. Dzięki takiemu silnikowi, Porsche 959 rozpędza się do setki w zaledwie 3,7 s. Prędkości maksymalna tego wyjątkowego auta to 317 km/h.

Wersje specjalna Porsche 959 na rajd Paryż-Dakar

Porsche skonstruowało również wersje specjalną tego modelu z podniesionym zawieszeniem. Auto zostało opracowane z założeniem startów w rajdzie Paryż-Dakar. Samochód po raz pierwszy wystartował w tej rywalizacji w 1985 roku. W zmaganiach wzięły udział trzy egzemplarze Porsche 959. Niestety wszystkie nie ukończyły rajdu ze względu na awarie.

Na szczęście przekroczenie linii mety udało się już w roku następnym. Co istotne i dość zaskakujące. Porsche 959 w specjalnie zmodyfikowanej wersji właśnie wtedy wygrała rajd Paryż-Dakar. Oprócz odmiany rajdowej, Porsche skonstruowało jeszcze wersję torową. Ta wzięła udział w rywalizacji podczas 24-godzinnego wyścigu w LeMans. Rywalizował w klasie GTX. W 1986 roku auto przekroczyło metę na 7. miejscu. Rok później samochód nie dojechał do końca wyścigu z powodu awarii.

Charakterystyka głównego konkurenta niemieckiego auta

Odwiecznym konkurentem Porsche 959 jest Ferrari F40. To właśnie po to niemieccy inżynierowie skonstruowali ten model, żeby ,,pobić’’ osiągi tego włoskiego auta. Samochód z czarny koniem na masce ma centralnie umieszczony silnik V8 z podwójnym doładowaniem o mocy 478 KM. Jego maksymalny moment obrotowy to 577 Nm.

Jak widać Ferrari F40 ma więcej mocy i momentu niż Porsche 959. Mimo to samochód ten ma słabsze osiągi od niemieckiej konstrukcji, ale za to wyższą prędkość maksymalną. Rozpędza się do setki w 4,1 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 321 km/h.

Fot. Porsche

Przeczytaj również