Na czym polega fenomen silnika 1.9 TDI? Dlaczego wszyscy go tak lubią?

Na czym polega fenomen silnika 1.9 TDI? Dlaczego wszyscy go tak lubią?

volkswagen_golf_tdi_5-door_25

Podaj dalej

Znany mechanik i youtuber, Profesor Chris postanowił wyjaśnić na czym polega fenomen silnika 1.9 TDI. Jednostka swego czasu była wybierana przez ogromną rzeszę klientów. Auta z tym dieslem cieszyły się dużą popularnością nie tylko w Polsce, ale też w innych europejskich krajach.

Trwałość, trwałość i jeszcze raz trwałość, ale to nie wszystko

Jednostki 1.9 TDI zrobiły na rynku furorę ze względu na ponadprzeciętną trwałość. Wiele egzemplarzy Passatów, Golfów czy innych modeli marek z grupy Volkswagen AG z tą jednostką, przejeżdżało nawet ponad milion kilometrów. To jednak nie koniec zalet diesla 1.9 TDI. To konstrukcja, która mogła pochwalić się również niewielką konsumpcją paliwa. Ten wyjątkowy motor wysokoprężny cieszył się też dobrą opinią wśród tunerów.

1.9 TDI
Fot. Volkswagen

Zdaniem Profesora Chrisa kluczowe znaczenie miał czas. Volkswagen jako jeden z pierwszych wprowadził tego oszczędnego diesla do większości swoich modeli. Dobre jednostki miał w tamtym czasie również Mercedes oraz BMW. Jednak te auta kosztowały znacznie więcej niż Volkswageny, Seaty czy Skody.

Były też wpadki, jednostki 1.9 TDI również miały swoje wady

Niestety nie obyło się bez spektakularnych wpadek. Pod koniec produkcji silników 1.9 TDI w seriach BXE i BLS dochodziło do pękania wału korbowego i zacierania się panewek. Problem ten występował między innymi w Volkswagenie Passacie B6. Wielu użytkowników dało się naciąć na legendarną niezawodność diesla 1.9 TDI. Rezygnowali z równie wadliwej jednostki 2.0 TDI z pierwszych lat produkcji, na rzecz motoru, który choć miał dobrą renomę, w praktyce nie było już tak niezawodny jak lata temu.

Problemy przysparzały również mocniejsze wersje jednostki 1.9 TDI o mocy 130 KM lub większej. Jednak w tych jednostka, użytkownicy narzekali głównie na problemy z pompowtryskiwaczami. Kłopoty sprawiały również auta wyposażone w filtr cząstek stałych. Była to wtedy raczkująca technologia i jeszcze nie do końca dopracowana. Jednak poza układem wtryskowym i filtrem DPF, ten był oferowany wtedy opcjonalnie, mocniejsze motory 1.9 TDI nie były złymi konstrukcjami. Zapewniały bardzo przyzwoitą, jak na tamte czasy, dynamikę oraz niewielkie zużycie paliwa. Obecnie silniki Diesla tracą swoją popularność. Auta z motorami 1.9 TDI to margines rynku. Za kilka lat zostaną pojedyncze sztuki samochodów z tym silnikiem.

Fot. Volkswagen

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News