Masz tak zniszczone opony? Wyjaśniamy dlaczego!

Masz tak zniszczone opony? Wyjaśniamy dlaczego!

Bieżnik

Podaj dalej

Wyjaśniamy skąd biorą się konkretne rodzaje uszkodzeń opon. Część z nich wynika z zaniedbań użytkownika. Inne z kolei mogą być następstwem wyeksploatowania niektórych podzespołów zawieszenia.

Nierówne zużycie bieżnika opony

Nierówne zużycie bieżnika opony może świadczyć o tym, że w aucie niedomagają amortyzatory. W trakcie jazdy koło nie jest odpowiednio dociskane do drogi, podskakuje i ściera się w przypadkowych miejscach. Z kolei, jeśli bieżnik jest wytarty tylko w środku. Świadczy to o tym, że użytkownik auta najprawdopodobniej ma zbyt wysokie ciśnienie w swoich oponach. Analogicznie, jeśli to jest za niskie. Bieżnik znacznie bardziej zużywa się po zewnętrznych stronach.

Ogumienie
fot. pixabay.com

Jeśli patrząc na bieżnik widzimy, że jest on wytarty na jednej połowie. W takim przypadku można przypuszczać, że samochód ma nieprawidłowo ustawioną geometrię kół. Warto ustawiać ją po wymianie każdego elementy w zawieszeniu. Zaniedbanie tego grozi znacznie szybszym zużyciem ogumienia.

Wyząbkowanie bieżnika też może świadczyć o zużyciu elementów zawieszenia. Jednak szczególnie w wielu auta o wyższej mocy z czasem opony zużywają się właśnie w taki sposób. Najczęściej dzieje się tak, gdy użytkownik często wciska gaz w podłogę lub jeździ w trasie z dużymi prędkościami. Podobnie niszczą się też niektóre opony budżetowe.

Inne rodzaje uszkodzeń opony

Pęknięcie lub inne mechaniczne uszkodzenia na ściance bocznej opony świadczą o tym, że użytkownik auta musiał otrzeć gumą o krawężnik. Ta zniszczona opona również nie nadaje się do eksploatacji i powinna być możliwie jak najszybciej wymieniona na nową. To bardzo niebezpieczny rodzaj uszkodzenia, który może doprowadzić nawet do rozerwania gumy. Podobnie kończą się przypadku wybulenia opon. Tak zniszczone ogumienie to najprawdopodobniej rezultat uszkodzenia wewnętrznej warstwy wzmacniające pod gumą.

opona
Fot. pixabay.com

W przypadku każdego z wyżej wymienionych uszkodzeń opony, dalsza jazda, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych, może być niebezpieczna. Ogumienie z defektem może albo pęknąć, albo nie móc prawidłowo odprowadzić wody. To w konsekwencji grozi wpadnięcie w poślizg i wypadkiem. Nie warto odkładać wymiany zużytej lub uszkodzonej opony na później. Znacznie bezpieczniej jest zrobić to jak najszybciej się da.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News