Kupujesz używane opony? Zobacz na co się narażasz!

Kupujesz używane opony? Zobacz na co się narażasz!

Opony używane

Podaj dalej

Kupowanie używanych opon cieszy się w naszym kraju dużą popularnością. Niestety zwykle nie jest to dobra praktyka. Jazda na takim ogumieniu jest w większości przypadków bardzo niebezpieczna. Dlaczego? Wyjaśniamy.

Dlaczego używane opony mogą być niebezpieczne?

Najbardziej niebezpieczne są używane opony pochodzące z samochodów po wypadkach. Często zdarza się tak, że nawet podczas kolizji dochodzi do uszkodzenia niewidocznego szkieletu opony wykonanego z drutu. Jest to o tyle niebezpieczne, że taka guma może w każdej chwili pęknąć. Niestety takiego defektu nie widać, bo drut jest zatopiony wewnątrz gumy.

Używane opony mogą mieć również mikropęknięcia na ściankach bocznych czy na bieżniku. Takie wady również mogą przyczynić się do rozerwania ogumienia podczas jazdy. Tego typu opony najczęściej pękają podczas jazdy po autostradzie lub trasie szybkiego ruchu. Może zdarzyć się to również podczas pokonywania zakrętów. Jednak tak naprawdę nie ma na to reguły.

Fot. pixabay.com

Jakie inne mankamenty mają używane opony?

Na przykład mogą mieć wyząbkowany lub nierówno zdarty bieżnik. To wady, który może nie być widać na pierwszy rzut oka, a przekładają się na nieprzyjemne symptomy. Wibracje na kierownicy, szum, niestabilne zachowanie auta. To wszystko może być spowodowane właśnie takimi oponami.

Co da się sprawdzić przy zakupie opon z drugiej ręki?

Na pewno datę produkcji. Opony starsze niż 5 lat to ryzykowny zakup. Jest duża szansa, że nie będą się toczyć tak jak powinny. Mogą być też niebezpieczne. Kolejna istotna rzecz, którą powinno się sprawdzić to głębokość bieżnika. Ten nie powinien być płytszy niż 4 mm. Przy zakupie trzeba wybierać takie opony, które mają co najmniej 6 mm. To absolutne minimum. Mniejsza głębokość bieżnika wiąże się z tym, że po roku takie ogumienie może już wymagać wymiany.

Tanie opony
Fot. pixabay.com

Opony nie powinny być też popękane, ani nie mogą mieć łat na ściankach bocznych i na bieżniku w ich pobliżu. Guma nie może być też sparciała. Jeśli już musicie kupić opony używane to nie decydujcie się na budżetowe modele. Wybierajcie tylko ogumienie marek premium. To jest znacznie odporniejsze na warunki zewnętrzne i starzenie. Jednak trzeba uważać, bo zdarzają się wyjątki. Naszym zdaniem jednak zdecydowanie bezpieczniej odłożyć trochę więcej pieniędzy i kupić nowe opony klasy średniej lub premium. Trzeba wydać więcej, ale w niektórych sytuacjach takie ogumienie może uratować wam życie.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News