Jeden z najbardziej fenomenalnych Mercedesów skonstruowany z McLarenem!

Jeden z najbardziej fenomenalnych Mercedesów skonstruowany z McLarenem!

Mercedes SLR

Podaj dalej

Pisaliśmy już na temat Porsche Carrera GT. Opisywaliśmy również głównego rywala tego modelu – Ferrari Enzo. Jednak jest jeszcze samochód, który rywalizował z tymi dwoma auta. Chodzi o Mercedesa SLR McLarena.

Dane, dzięki którym ten samochód jest tak wyjątkowy

Jednym z najważniejszych elementów w tym samochodzie jest oczywiście silnik. To V8 o pojemności 5,4 l o mocy aż 626 KM. Taki rezultat udało się uzyskać dzięki obecności kompresora. Maksymalny moment obrotowy tego silnika to aż 780 Nm. Napęd przekazywany jest tylko na koła tylnej osi. Auto ma 5-biegową skrzynię automatyczną.

Mercedes SLR McLaren osiąga pierwszą setkę w zaledwie 3,8 s. Dzisiaj 4-drzwiowe sedany pokroju Mercedesa E63 AMG są szybsze. Jednak SLR powstał w 2003 roku, czyli prawie 20 lat temu. W tamtych czasach było to jedno z najszybszych aut świata. Najbardziej imponująca jest jednak prędkość maksymalna. Ta robi wrażenie nawet w dzisiejszych czasach, to aż 334 km/h.

Wzmocniona wersja i tak już szybkiego auta

Dla bardziej wymagających i majętnych klientów Mercedes opracował wersję specjalną tego modelu. To SLR 722 z tą samą jednostką, jednak po kilku modyfikacjach. Ta odmiana ma aż 650 KM i 820 Nm. Zmodyfikowano też 5-biegowy automat, który zmienia biegi jeszcze szybciej. Auto osiąga setkę w 3,6 s. Jego prędkość maksymalna to 337 km/h.

Sam napęd to nie wszystko, SLR ma w sobie dużo więcej ciekawych cech

Wyjątkowy jest z pewnością też design. Jak na hypercar samochód ma zaskakująco długą maskę i krótki tył oraz silnik umieszczony z przodu. Mało które auto w tej klasie ma takie cechy. Zdecydowana większość ma silnik umieszczony centralnie za plecami kierowcy i pasażera. Konstrukcja SLR-a w znaczącej większości została wykonana z włókna węglowego. Auto ma za to konstrukcyjną klatkę bezpieczeństwa wykonaną z aluminium. To rozwiązanie wzorowane na bolidach Formuły 1 z tamtych lat.

Imponujący jest również automatycznie wysuwany tylny spojler. Dzięki niemu samochód ma lepszy docisk. Tył SLR-a potrzebuje tego, bo silnik jest z przodu. Auto jest wręcz nafaszerowane elektroniką. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest na przykład system Soft Stop zapewniający łagodne hamowanie. Zastosowano tu również system wspomagania ruszania pod wzniesienia. W tamtych latach to była nowość. Dziś już nikogo nie dziwi.

Fot. Mercedes

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News