Jak wygląda dachowanie w kabriolecie? Zobacz te testy! [WIDEO]

Jak wygląda dachowanie w kabriolecie? Zobacz te testy! [WIDEO]

Kabriolet

Podaj dalej

Kabriolet to rodzaj odkrytego nadwozia z co najmniej 4 miejscami. Wiele osób często myli go z roadsterem. Te drugi ma również otwierany dach, ale tylko 2 miejsca siedzące z przodu. Tego typu nadwozia mają wiele zalet, ale czy są bezpieczne w trakcie dachowania?

Auta z otwartym dachem a bezpieczeństwo

W teorii samochody ten wydają się nie być tak bezpieczne jak ich odpowiedniki z twardym nieotwieranym dachem. Jednak producenci opracowali pewne metody, które w znacznym stopniu ograniczają uderzenie głową o ziemię w trakcie dachowania. To specjalne pałąki. W niektórych modelach aut są zamocowane na stałe. W innych wysuwają się w trakcie dachowania i chronią głowy kierowcy i pasażerów.

Znacznie gorzej, jeśli w trakcie dachowania do wnętrza auta wpadnie coś z zewnątrz. Wtedy kabriolet okazuje się znacznie mniej bezpieczny niż samochód ze sztywnym dachem. Jednak mimo wszystko współczesne czy nawet nastoletnie kabriolety nie są już tak niebezpieczne jak te z lat 90. Choć już wtedy były konstrukcje z wysuwanymi pałąkami jak np. BMW Serii 3 E36 w wersji cabrio. Ale podobnie jest tak naprawdę z wszystkimi autami.

Sytuacja z testu ekipy Fifth Gear

Ekipa brytyjskiego programu wzięła pod uwagę dość skrajny przypadek. Po pierwsze, samochód widoczny na filmie to konstrukcja z lat 90. bez pałąków zabezpieczających. Po drugie. Widać, że manekiny siedzące z tyłu nie miały zapiętych pasów bezpieczeństwa. Warto zobaczyć jak wygląda wypadek w takiej sytuacji. Jednak trzeba pamiętać o tym, że takie kabriolety już praktycznie nie występują na naszych drogach.

Więc, jeżeli chodzi o dachowanie to zdecydowana większość kabrioletów ma specjalne zabezpieczenia chroniące kierowcę i pasażerów na taki wypadek. Gorzej, jeśli samochód podczas dachowania wpadnie w ostre wystające elementy. O ile w przypadku auta z dachem, osoby podróżujące takim pojazdem mogą się czuć bezpieczniej, bo chroni ich metalowa blacha. To w kabriolecie są one narażone na uszkodzenia głowy, rąk lub tułowia. Chyba, że sytuacja taka ma miejsce w aucie z twardym składanym dachem, kiedy jest on rozłożony. Tak zwany miękki dach – nawet jeśli będzie naciągnięty – niewiele w takiej sytuacji pomoże. Materiał nie chroni w takim stopniu jak konstrukcja metalowa.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News