Dlaczego zakup sportowego auta w Polsce nie ma już sensu?

Dlaczego zakup sportowego auta w Polsce nie ma już sensu?

Audi RS6 C6

Podaj dalej

Coraz bardziej restrykcyjne przepisy drogowe i coraz wyższe ceny paliwa sprawiają, że zakup auta sportowego staje się coraz bardziej nieopłacalny. Czy są jakieś argumenty przemawiające za wyborem takiego samochodu?

Gdzie można się wyszaleć sportowym samochodem?

Opcje są właściwie dwie. Jedna z nich to tory wyścigowe. Nie jest ich co prawda dużo i są raczej małe i kręte. Oczywiście ciekawie się po nich jeździ, ale nie jest to rozrywka dla osób, które chciałby rozwinąć wysoką prędkość. Tory wyścigowe dają ogromną frajdę z pokonywania zakrętów i wykręcania coraz lepszych czasów. Niestety ze względu na brak długich prostych, ciężko rozpędzić się na nich do ponad 200 km/h.

BMW M5 E60 V10
Fot. BMW

Jeśli macie naprawdę szybie sportowe auto, to z pewnością chcielibyście sprawdzić jak rozpędza się do 250 czy nawet ponad 300 km/h. Jest oczywiście taka możliwość, ale nie w Polsce. Aby sprawdzić ,,v-max’’ swojego samochodu, trzeba pojechać nim do Niemiec i znaleźć odcinek autostrady, na którym nie obowiązują żadne ograniczenia prędkości. To doskonałe miejsce, gdzie można bez obaw wcisnąć gaz w podłogę i delektować się przyspieszeniem. Oczywiście nie można tego robić bezmyślnie. Jeśli droga będzie zakorkowana to rozpędzanie auta do ponad 200 km/h nie jest zbyt mądrym pomysłem. Najlepiej skorzystać z takich autostrady w godzinach porannych lub wieczornych, kiedy jest pusto.

Audi RS6
Fot. Audi

Co jeszcze przemawia za tym, aby nie kupować auta sportowego?

Na pewno wysokie lub w wielu przypadkach bardzo wysokie koszty utrzymania. Niestety samochody sportowe wymagają częstszych napraw. Są użytkowane pod znacznie większymi obciążeniami niż auta popularne o niewielkich mocach. Pomimo tego, że części w wozach sportowych są wykonane ze znacznie grubszych i bardziej wytrzymałych materiałów, często i tak nie wytrzymują dużych przeciążeń. Części do takich aut nie należą do tanich. Do tego dochodzą jeszcze problemy z dostępem do poszczególnych podzespołów. Na przykład w samochodach z silnikami V6, V8, V10 czy V12, wymiana elementów osprzętu jednostki napędowej, często wymaga wyjęcia motoru. To generuje bardzo duże koszty. Pomimo, że wiele sportowych aut kosztuje stosunkowo niewiele, to ich utrzymanie nie jest już takie tanie. Warto o tym pamiętać.

Fot. Audi, BMW

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News