Dlaczego w wielu nowych silnikach nastąpiła wymiana oleju 5W30 na 0W30?

Dlaczego w wielu nowych silnikach nastąpiła wymiana oleju 5W30 na 0W30?

Sprawdzanie oleju

Podaj dalej

Do niedawna jednym z najpopularniejszych olejów był olej o lepkości 5W30. Obecnie coraz więcej producentów samochodów stosuje 0W30. Dlaczego tak się dzieje?

Olej 5W30 kontra 0W30

Olej 5W30 tak naprawdę różni się od 0W30 zimową klasą lepkości. Co to oznacza w praktyce? To, że ten pierwszy z nich wolniej rozprowadza się po elementach silnika zaraz po uruchomieniu. Najbardziej jest to odczuwalne zimą. Olej 0W30 szybciej się rozgrzewa i lepiej smaruje silnik przy niskich temperaturach na dworze.

Jak często wymieniać olej
For. pixabay.com

To jednak nie ta cecha przesądza o tym, że we współczesnych jednostkach napędowych zalecane jest korzystanie z oleju 0W30 zamiast z 5W30. Ten pierwszy olej przez mniejszą lepkość lepiej i szybciej dociera w nawet najmniejsze szczeliny silnika. Nowoczesne jednostki są bardzo ciasno spasowane. W przypadku zastosowania zbyt lepkiego oleju, mogłoby się to skończyć tym, że nie dotarłby w niektóre miejsca w odpowiedniej ilości. Co za tym idzie, silnik nie miał by odpowiedniego smarowania i po prostu by się zatarł.

0W40 do bardziej agresywnej jazdy

Oleje 0W30 nie zawsze jednak sprawdzą się przy szybkiej autostradowej jeździ. O ile taką możliwość dopuszcza producent auta, w przypadku agresywnego stylu jazdy lepiej zastosować olej 0W40. Ma wyższy tak zwany letni indeks lepkości. Co to oznacza w praktyce? W warunkach większego obciążeń. Na przykład w trakcie szybkiej jazdy ze stała wysoką prędkością lub w przypadku częstego korzystania z wysokich obrotów – agresywne przyspieszanie. Olej o wyższym letnim indeksie lepkości znacznie lepiej smaruje silnik w przypadkach większego obciążenia.

Oleje
Fot. pixabay.com

Zanim jednak zdecydujecie się na zmianę oleju z 0W30 na 0W40, zajrzyjcie do instrukcji obsługi producenta samochodu. Warto też odwiedzić stronę producenta oleju, który chcecie kupić i zajrzeć do zajrzeć do zakładki ,,dobierz olej’’. Znajdziecie ją również wpisując takie zdanie i nazwę producenta oleju. Tam znajdziecie dokładnie opisane rodzaje oleju, które można stosować w danym silniku. Podstawa to również wymiana oleju. Najlepiej co 10 000 km. Jeśli jeździcie spokojnie możecie przeciągnąć serwis olejowy do 15 000 km. Zdecydowanie odradzamy jednak wymianę oleju po 30 000 km. To zdecydowanie za duży interwał.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News