Czy warto jeszcze kupić Volkswagena Passata B5 z dieslem 1.9 TDI?

Czy warto jeszcze kupić Volkswagena Passata B5 z dieslem 1.9 TDI?

Volkswagen Passat B5

Podaj dalej

Czy da się jeszcze kupić Volkswagena Passata B5 z silnikiem 1.9 TDI w dobrym stanie? Postanowiliśmy to sprawdzić. Przejrzeliśmy internetowe portale aukcyjne i znaleźliśmy kilka ciekawych egzemplarzy.

Czy warto jeszcze kupować Passata B5 z dieslem 1.9 TDI?

Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Jeżeli szukasz solidnego samochodu za rozsądne pieniądze, ale liczysz się z tym, że coś będziesz musiał do auta dołożyć, to może to być propozycja dla ciebie. Passat B5 ma co prawda już mocno przestarzały design i nie jest tak ergonomiczny jak współczesne samochody. Nie ma również rozbudowanego systemu multimediów, ani systemów elektronicznych poprawiających bezpieczeństwo – poza kontrolą trakcji i stabilizacji toru jazdy.

Ma za to coś czego nie znajdziecie we współczesnych autach. Trwałość i solidność wykonania, dzięki czemu samochód ten jest w stanie służyć przez setki tysięcy kilometrów. Są też egzemplarze, które przekroczyła nawet milion kilometrów. To najlepszy dowód na to, że te auta przejeżdżają naprawdę dużo.

Jakie osiągi i ile mocy ma Passat B5 z kultowym dieslem?

Podstawowa odmiana silnika 1.9 TDI generuje 90 KM. Dostępne były jeszcze mocniejsze wersje. 101-, 110- oraz 115-konna, a po liftingu jeszcze o mocy 130 KM. Topowa rozpędza się do 208 km/h, a pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 9,9 s. Bazowa osiąga prędkość rzędu 100 km/h w 12,7 s. Jej prędkościomierz zatrzymuje się na wartości 192 km/h. Jednostki te charakteryzowały się dużą oszczędnością. Przy spokojnej jeździe – podstawowe odmiany – mogą zużywać zaledwie około 6 l/100 km. Przy bardzo dynamicznej nie powinny przekroczyć 9 l/100 km.

Oprócz diesli była też ciekawa wersja benzynowa z silnikiem W8

Jej pojemności to 4-litry, a moc to 275 KM. Maksymalny moment obrotowy generowany przez tę jednostkę wynosi 370 Nm. Silnik ten jest wolnossący. Passat B5 z taką jednostką rozpędza się do setki w 6,5 s. Jak na dzisiejsze czasy, taki wynik nie robi może dużego wrażenia. Jednak w latach 2000 był to naprawdę dobry rezultat. Jeszcze biorąc pod uwagę fakt, że taka jednostka mogła być dostępna w bardzo praktycznym nadwoziu kombi. W tamtym okresie niewiele było tak szybkich i jednocześnie rodzinnych samochodów. Co istotne, samochód ma na pokładzie napęd 4×4. Nie jest to co prawda układ stały jak w Audi, ale przy takiej mocy lepsze to niż napęd tylko na oś przednią.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News