Czy warto jeszcze kupić samochód z silnikiem Diesla?

Czy warto jeszcze kupić samochód z silnikiem Diesla?

Silnik 1.9 TDI

Podaj dalej

Coraz więcej producentów samochodów rezygnuje z oferowania silnika Diesla. Podobnie będzie za kilka lat również z jednostkami benzynowymi, które także przejdą do historii. Część marek jednak nadal oferuje modele z motorami wysokoprężnymi. Czy warto kupić takie auto?

Czy diesel ma jeszcze sens?

Tak, ale pod warunkiem, że jest to stosunkowo młody samochód z niewielkim przebiegiem. W przypadku większości aut z silnikami Diesla, problemy z autem zaczynają się już przy 200 000 km. Niestety, współczesne układy wtryskowe zwykle nie wytrzymują więcej. Trzeba wydać kilka tysięcy złotych, aby je naprawić. Bardzo drogi w naprawie jest też filtr cząstek stałych. Nie można zapomnieć również o dwumasowym kole zamachowym w autach z manualną skrzynią biegów. Jednak ten element występuje również w jednostkach zasilanych benzyną.

benzyna diesel akcyza ceny paliw
fot. pixabay

Oczywiście są motory wysokoprężne, które bez poważnych usterek są w stanie przejechać nawet 500 000-700 000 km. Niestety wśród nowszych modeli aut zdarzają się coraz rzadziej. Szczególnie w przypadku samochodów z wysilonymi jednostkami, które są wyposażone w 2, 3 czy nawet 4 turbosprężarki. Jednak i podstawowe motory o stosunkowo umiarkowanej mocy miewają swoje bolączki.

Klucz do zakupu dobrego diesla z drugiej ręki

Nie oznacza to, że w ogóle należy rezygnować z diesla. Na rynku aut używanych jest sporo egzemplarzy z silnikiem wysokoprężnym w bardzo dobrym stanie. Najlepiej wybierać samochody od pierwszego właściciela. Jednak pod warunkiem, że wymieniał on olej silnikowy nie rzadziej niż co 15 000 km. Starsze auta z dieslami, powinny mieć dobrze udokumentowaną historię serwisową. Jednak im starszy samochód, tym większa szansa, że pomimo właściwego serwisowania i tak trzeba będzie do wozu dołożyć. Wybór nastoletniego diesla to znacznie większe ryzyko niż zakupu auta z silnikiem benzynowym z podobnego rocznika.

Fot. Volkswagen

Dobrą alternatywą dla oszczędnych jest montaż wysokiej klasy instalacji LPG. To duże oszczędności na paliwie, bez utraty przyjemności z jazdy. Szczególnie docenią to właściciela z jednostkami V6 czy V8. Jednak montaż instalacji gazowej, zwykle po kilkunastu tysiącach kilometrów zwraca się nawet w autach z motorami o małych pojemnościach takich jak 1,4 l czy 1,6 l.

Fot. pixabay, Volkswagen

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News