Czy diesel powyżej 200 000 km jeszcze nadaje się do eksploatacji? Czy warto kupić takie auto? Ile będą kosztowały naprawy? [poradnik]

Czy diesel powyżej 200 000 km jeszcze nadaje się do eksploatacji? Czy warto kupić takie auto? Ile będą kosztowały naprawy? [poradnik]

Podaj dalej

Polacy poszukujący samochodów z silnikiem Diesla liczą na małe przebiegi. Często liczby powyżej 200 000 km odstraszają wielu potencjalnych kupców. Ludziom wydaje się, że taki przebieg to już koniec jednostki napędowej i pora na jej złomowanie.

Jakie przebiegi jest w stanie zrobić diesel?

15- czy 20-letni diesel bez poważniejszych problemów może zrobić nawet 800 000 km. Oczywiście wszystko zależy od konkretnej konstrukcji. Na przykład 3-litrowe diesle BMW z końca lat 90. produkowane do około 2005 roku były w stanie dojechać nawet do miliona kilometrów. Duże przebiegi robią też silniki Hondy 2,2 i-CDTi oraz motory Volvo D5, szczególnie z pierwszych lat produkcji. Zarówno japoński jak i szwedzki diesel spokojnie dobijają do 600 000 km.

BMW M57
BMW M57

Bardzo trwałe są również jednostki Mercedesa o pojemności 2,2 l, oznaczone zwykle jako 200 CDI lub 220 CDI. Te również są w stanie wykręcić przebiegi rzędu 600 000 czy 700 000 km i to bez poważnych awarii. Wzorem trwałości są też jednostki 1.9 TDI, ale głównie te z pierwszych lat produkcji. W 2005 roku pojawiły się już poważne problemy z serią BLS i BXE. Jednostki 10-letnie nadal są w stanie dużo wytrzymać, ale wymagają częstszych wymian osprzętu silnika. Źródłem problemów jest między innymi wymiana oleju co 30 000 km.

Od czego zależy ile przejedzie diesel?

Tak naprawdę w dużej mierze od interwału wymiany oleju. Od tego też zależy trwałość jego podzespołów. Jeśli olej silnikowy jest wymieniany co 10 000-15 000 km to jest duża szansa, że może bez poważnym problemów pokonać 200 000-300 000 km. Jednak w większości przypadków powyżej 200 000 km, szczególnie w 10-letnich autach lub nowszych zaczynają pojawiać się już pierwsze droższe usterki. Zwykle zawodzą wtryskiwacze (od 800 do 1500 zł za sztukę) i turbosprężarka (od 1500 zł).

Przy 250 000-300 000 km wymiany może wymagać już dwumasowe koło zamachowe. Zwykle to wydatek około 3000 zł. Powyżej 300 000 km poddaje się filtr cząstek stałych DPF. To kolejny poważny wydatek na poziomie około 3000 zł. Wniosek? Ludzie, którzy sprzedają diesle z przebiegami 200 000-300 000 km doskonale wiedzą co robią. Po zakupie takiego auta, zwykle czekają nas poważne wydatki!

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News