Co trzeba wymienić w aucie używanym zaraz po zakupie? [PORADNIK]

Co trzeba wymienić w aucie używanym zaraz po zakupie? [PORADNIK]

Zegary

Podaj dalej

Zakup używanego auta to dopiero początek wydatków. Aby cieszyć się stosunkowo bezproblemową eksploatacją warto po nabyciu takiego samochodu zainwestować w kilka wymian elementów eksploatacyjnych.

Podstawowy serwis auta

Po zakupie warto przede wszystkim wymienić olej silnikowy, wraz z filtrami: oleju, powietrza, benzyny i kabinowym. Jeśli nie mamy pewnych informacji, że wszystko to było ostatnio wymienione to zdecydowanie warto to zrobić. Olej i wszystkie wspomniane wyżej filtry radzimy wymieniać najpóźniej co 15 000 km.

Kolejnym ważnym elementem jest pasek rozrządu wraz z rolkami i pompą wody. Powinno się go wymieniać maksymalnie co 80 000 km. Jeżeli nie mamy żadnych dowodów zakupu i wymiany tych części to powinniśmy to zrobić jak najszybciej. Zerwanie paska w większości współczesnych silników skończy się uszkodzeniem zaworów i cylindrów, a naprawa może niekiedy przekroczyć wartość auta. Szczególnie w przypadku samochodów za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych.

Co jeszcze warto wymienić w używanym aucie zaraz po zakupie?

Na pewno płyn hamulcowy. Ten powinien być zmieniany co 2 lata. Jest higroskopijny, co oznacza, że absorbuje wodę z otoczenia i z czasem traci swoje właściwości. W skrajnych przypadkach taki rozwodniony płyn może po prostu zagotować się podczas ostrego hamowania, a my stracimy hamulce i kontrolę nad autem. Radzimy też wymienić płyn wspomagania w układzie kierowniczym. Zużyty skutecznie niszczy pompę wspomagania.

Po zakupie auta używanego zdecydowanie warto wymienić też płyn chłodniczy. Powinno się to robić co 4 lata. Z czasem – podobnie jak płyn hamulcowy – przestaje właściwie spełniać swoją funkcję. Jego odczyn robi się kwasowy i ,,przepala’’ elementy gumowe układu chłodzenia. Do tego – zużyty płyn chłodniczy – w upalne dni może się zagotować, a w zimowe – zamarznąć.

Kolejna istotna kwestia to wymiana oleju w skrzyni biegów. I to niezależnie od tego czy mamy do czynienia z przekładnią automatyczną czy manualną. Jednak w przypadku automatu, takie zaniedbanie zemści się zdecydowanie szybciej. Olej w skrzyni należy wymieniać co 80 000 km. Przekładnia, w której nie wymieniano oleju znacznie szybciej się niszczy. Naprawa w skrajnych przypadkach może wynieść nawet 10 000 zł. Alternatywą będzie skrzynia używana za kilka tysięcy złotych, jednak nie wiadomo ile pochodzi.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News