Co stanie się z silnikiem, jeśli przestaniesz wymieniać w nim olej? Oto proste wyjaśnienie!

Co stanie się z silnikiem, jeśli przestaniesz wymieniać w nim olej? Oto proste wyjaśnienie!

Sprawdzenie oleju

Podaj dalej

Wymiana oleju silnikowego to podstawowa czynności serwisowa dotycząca jednostki napędowej, która zlecają mechanikowi prawie wszyscy użytkownicy aut. Jednak niewiele osób zastanawia się, co by się stało, gdyby pominąć taką operację.

Jakby wyglądałaby eksploatacja auta bez wymiany oleju silnikowego?

Jest spora szansa, że samochód bez wymiany oleju w silniku przejechałby nawet 50 000-60 000 km. Niestety byłby to koniec życia takiej jednostki napędowej. Po zakończeniu takiego dystansu, mechanik musiałby przeprowadzić generalny remontu silnika. Dlaczego? Między innymi z powodu wszechobecnych złogów oleju. Wraz z pokonywaniem kolejnym kilometrów, olej silnikowy traci swoje właściwości. W rezultacie, nie tylko przestaje odpowiednio smarować części jednostki napędowej, ale też nabiera galaretowatej konsystencji.

Fot. pixabay.com

Jego złogi zaczynają blokować kanały olejowe, odkładają się pod pokrywą zaworów, a także w dolnych partiach jednostki napędowej. Olej, który nabrał galaretowatej konsystencji potrafi też skutecznie blokować smok olejowy pompy. Jest to kolejny czynniki skutecznie zaburzający obieg oleju w silniku.

Jak często powinno się wymieniać olej silnikowy?

Najlepiej robić to co 10 000-15 000 km, w zależności od stylu jazdy. W samochodach, które są użytkowane intensywnie lub głównie w ruchu miejskim, warto wymienić olej już po przejechaniu 10 000 km. Z kolei, w przypadku aut przemieszczający się przede wszystkim w trasie, można ten interwał przesunąć do 15 000 km. Niektórzy, w ramach kompromisu, wymieniają olej co 12 000 km. Olej zawsze powinno wymieniać się wraz z filtrem oleju i powietrza.

Sprawdzanie oleju
Fot. pixabay.com

Wyjątkiem od tej zasady są auta sportowe. W ich przypadku, olej w silniku powinno wymieniać się co 8000 km lub nawet częściej. Użytkując auto na torze, warto zrobić to po każdej takiej wizycie. Jest to miejsce, gdzie samochód poddawany jest ogromnym przeciążeniom. Już kilka okrążeń na torze może skutecznie obniżyć właściwości smarne oleju. Po wizycie na torze, warto też zmienić płyn hamulcowy, który w trakcie ostrego hamowania lubi się zagotować. Przez to traci swoje pierwotne właściwości. Użytkując auto z tak zużytym płynem, ryzykujemy nawet utratę hamulców w trakcie niespodziewanej sytuacji na drodze.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News