BMW, o którym zawsze marzyłeś! Takich samochodów już nie będzie!

BMW, o którym zawsze marzyłeś! Takich samochodów już nie będzie!

BMW logo

Podaj dalej

Czasy, kiedy w autach sportowych montowano wolnossące benzynowe silnik V8 minęły bezpowrotnie. Obecnie producenci aut stawiają głównie na turbodoładowane V6-ki. Widać to nawet po nowej ofercie Ferrari. Kolejny krok to wozy elektryczne.

Dlaczego BMW M3 E92 jest takie wyjątkowe?

Właśnie ze względu na jednostkę wolnossącą V8 pod maską, ale i napęd na tylną oś. Co ciekawe, samochód był oferowany również ze skrzynią manualną. Już w tamtych czasach, w przypadku aut sportowych nie było to takie oczywiste. Jednak BMW zawsze wychodziło naprzeciw osobom lubiącym tradycyjne rozwiązania, które zwykle dają najwięcej przyjemności z jazdy.

Silnik V8 to S65B40 o pojemności 4-litrów i mocy 420 KM. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 400 Nm. Czas potrzebny na osiągnięcie pierwszej setki to w przypadku tego modelu zaledwie 4,8 s (z 6-biegową skrzynią manualną) lub 4,6 s (ze zautomatyzowaną 7-stopniową przekładnią DCT). Nawet w dzisiejszych czasach taki wynik można uznać za bardzo dobry. Choć wiadomo, że technologia cały czas się rozwija i obecna generacja model M3 G80 osiąga pierwszą setkę prawie sekundę szybciej. W przypadku aut sportowych to przepaść. Prędkość maksymalna tego modelu została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Jednak po przeprogramowaniu auta, jest ono w stanie rozpędzić się do około 300 km/h.

Ile kosztuje BMW M3 E92? Najtańsze egzemplarze kosztują około 80 000 zł. Niestety kupowanie tego typu aut to duże ryzyko, że trzeba będzie włożyć w nie kilkadziesiąt tysięcy złotych. Ceny najdroższych poszybowały już powyżej 300 000 zł. Jednak za 110 000-130 000 zł da się już kupić sensowną sztukę.

Jeszcze więcej M3 w M3, czyli podrasowana odmiana GTS

Dodatkowo podrasowane BMW M3 GTS ma pod maską silnik V8 jednak o rozwierconej pojemności. Zamiast 4-litrów, jednostka ta ma 4,4-litra. Nieco wrosła też moc, z 420 KM na 440 KM oraz moment obrotowy. Dokładnie o 40 Nm. Jak widać, tuning jednostki wolnossące to wysokie nakłady finansowe, a niewielki efekt. W niewielkim stopniu poprawiły się również osiągi. Z drugiej strony w przypadku samochodów sportowych każde 0,2-0,3 s jest na wagę złota. Zmieniła się też prędkość maksymalna. W modelu GTS jest to aż 305 km/h. Z kolei, do 200 km/h M3 GTS rozpędza się w zaledwie 14,5 s.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News