5 powodów, dla których nie powinieneś zwlekać z wymianą opon

5 powodów, dla których nie powinieneś zwlekać z wymianą opon

Podaj dalej

Ulegają naturalnemu zużyciu. Z upływem czasu ściera się bieżnik, mogą pojawiać się inne uszkodzenia oraz może dochodzić do spadku przyczepności mieszanki gumowej. W takich przypadkach nie powinno się przeciągać struny. W końcu chodzi o bezpieczeństwo i warto zainwestować w nowy zestaw opon.

Głębokość bieżnika

Poza ogólnym stanem wizualnym najważniejszym parametrem jest głębokość bieżnika. Nowe ogumienie to bieżnik 8-9 milimetrowy, zaś jako graniczną wartość uznaje się 1,6 mm (i ta wartość wpisana jest m.in. do Kodeksu Drogowego). Jednak jak pokazuje praktyka, przyczepność znacząco spada już przy 3 mm w oponach letnich i 4 mm w oponach zimowych oraz wielosezonowych.

Starzenie się

Opony sprzedawane jako nowe mogą mieć maksymalnie 3 lata (datę produkcji łatwo rozszyfrować dzięki kodowi DOT umieszczonemu na boku opony, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji i dwie kolejne rok). Wiek ważny jest też w zamontowanym ogumieniu. Jako granicę określa się 10 lat od daty produkcji, choć dla bezpieczeństwa lepiej nie używać opon starszych niż 5-letnie.

Węższe opony na zimę? Specjaliści postanowili rozwiać wątpliwości

Ponadto na starzenie się opon ma wpływ deformacja związana z jazdą ze zbyt wysokim bądź zbyt niskim ciśnieniem oraz niewłaściwe przechowywanie wymontowanych opon.

Uszkodzenia

Konieczność wymiany ogumienia związana jest też z wszelkimi uszkodzeniami mechanicznymi i ewentualnymi wadami fabrycznymi. Popękane boki opon są równie groźne jak niewidoczne gołym okiem osłabienia konstrukcji (kordu), wynikające ze złego przechowywania lub uszkodzeń powstałych w wypadku lub podczas wjechania w dziurę lub na wysoki krawężnik. Co ważne, niektóre uszkodzenia opon, jak ząbkowanie, świadczą o nieprawidłowej pracy zawieszenia lub układu kierowniczego, więc kupując nowe, należy zdiagnozować i usunąć wszelkie usterki podwozia.

A może używane? Raczej unikaj

Wciąż popularne jest kupowanie i montowanie używanego ogumienia. Jednak jest to zbyt ryzykowne, nawet jeśli opona wizualnie prezentuje się znakomicie. Używane ogumienie może mieć uszkodzoną konstrukcję, niewidoczną gołym okiem, co często wynika z przeszłości wypadkowej auta i samej opony. Ponadto używane ogumienie bywa przechowywane w nieodpowiednich warunkach, deformując się, zaś gumowa mieszanka ulega przyspieszonemu zużyciu przy braku wentylacji, w nieodpowiedniej temperaturze oraz w kontakcie z promieniami UV oraz środkami chemicznymi.

Bez ryzyka

Nowe opony zawsze są lepszym wyborem niż tańsze ogumienie używane. Nie dość, że nowe opony objęte są ochroną gwarancyjną producenta i rękojmią sprzedawcy, to ponadto wystarczą na dziesiątki tysięcy kilometrów. Nowe modele są też bardziej bezpieczne niż nawet najlepsze ogumienie sprzed kilku sezonów.

Opony zimowe – przepisy w Europie

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News