Tor Poznań – fakty i liczby

1974 rok – w listopadzie tego roku na posiedzeniu prezydium zarządu Automobilklubu Wielkopolski rodzi się pomysł wykorzystania starych pasów startowych lotniska Ławica pod budowę toru samochodowego.

1975 rok – w lutym głównym inwestorem budowy „obiektu o wszechstronnym przeznaczeniu” zostaje poznańska Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” (producent Tarpana), a już w maju ruszają pierwsze prace; tor zaprojektował Roman Jankowski w konsultacji z działaczami AW.

1977 rok – 1 grudnia, po upływie zaledwie 3 lat (!) od pojawienia się pomysłu budowy obiektu, tor samochodowo-motocyklowy o długości 4083 m (z 14 zakrętami) zostaje oficjalnie otwarty; tor kartingowy o długości 1509 m został oddany do użytku 3 lata później.

Michael Schumacher, Lewis Hamilton i Robert Kubica – na Torze Poznań, przy okazji różnych wydarzeń, jeździli najlepsi kierowcy Formuły 1.

1 min i 14 s – tyle wynosi nieoficjalny rekord toru, którego autorem jest Marc Gené w bolidzie F1 Ferrari, oficjalny rekord należy do Tomasa Kostki za kierownicą Mercedesa Klasy C DTM – 1 min i 24,401 s.

2 min i 2,382 s – najlepszy czas okrążenia uzyskany w ubiegłym roku podczas rundy KIA LOTOS RACE na Torze Poznań przez Damiana Litwinowicza za kierownicą Kia Picanto w czasie ostatniej części kwalifikacji (do tego zawodnika należały rok temu również czasy najszybszych okrążeń w obydwu wyścigach – 2:02,453 i 2:03,034).

19 – tyle razy przez 11 sezonów Mistrzostwa Polski Kia Picanto gościły z wyścigami na Torze Poznań (we wcześniejszych latach na poznańskim obiekcie odbywała się więcej niż jedna runda w sezonie).

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Newsy ze świata motosportu