Nadchodzi nowy król „R5”?

Volkswagen Polo GTI R5 został zaprezentowany szerszej publiczności podczas oficjalnej prezentacji na Majorce. Nowy samochód rajdowy zespołu Volkswagen Motorsport ma otrzymać homologację pod koniec lata, a zadebiutować na odcinkach specjalnych na jesień 2018.

Polo GTI R5 bazuje na najnowszej, szóstej generacji Polo, którego wersja GTI również zostanie zaprezentowana na Majorce. W procesie rozwoju i projektowania rajdowego samochodu VW zespół korzystał rzecz jasna z doświadczenia zdobytego na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata.

Zaprezentowanie Polo GTI R5 publice było wspaniałym momentem – powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport, Sven Smeets. Bliskie powiązanie z drogowym Polo GTI nie może zostać tutaj niezauważone. Rodzina GTI doczekała się kolejnego spektakularnego reprezentanta w kategorii rajdowej.

– Nasz zespół i wszyscy koledzy z Volkswagen Design w Wolfsburgu zasłużyli na ogromne podziękowania. W trakcie zbliżających się miesięcy, Polo GTI R5 musi zdać egzamin w przeróżnych, najtrudniejszych warunkach, aby upewnić się, że będzie kontynuować sukces swojego poprzednika w rękach naszych klientów.

Prace nad Polo GTI R5 trwały na pełnych obrotach od pierwszych dni roku 2017, a pierwsze testy asfaltowe i szutrowe miały miejsce w połowie listopada we francuskim Fontjoncouse. Ich kontynuacja odbędzie się w Wielkiej Brytanii w połowie grudnia.

Odpowiedzialność nad tą stroną projektu leży po stronie dyrektora technicznego Francoisa-Xaviera Demaison, który nazywany jest także ojcem sukcesu Polo R WRC. To właśnie „FX” Demaison był inżynierem Sebastiena Ogiera w latach 2013-2016.

Polo GTI R5 przeszło pierwsze testy bez żadnych problemów. Nasi kierowcy testowi byli bardzo zadowoleni z pracy samochodu – powiedział. Współpraca z tak doświadczonym zespołem inżynierów i mechaników, którzy pracowali przy projekcie WRC,  daje nam oczywiście wiele korzyści. Nie jest tajemnicą, że czerpiemy także wiedzę od kolegów z Wolfsburga, a także ze Skody, którzy oferują swoje usługi „R5” klientom od 2015 roku.

Podobnie jak w modelu produkcyjnym, także samochód rajdowy będzie korzystał z czterocylindrowej turbodoładowanej jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pojemność silnika została określona przez przepisy jako 1,6 litra.

Tylko tyle wystarczyło, aby inżynierowie VW wygenerowali z niej 272 konie mechaniczne i moment obrotowy sięgający 400 Nm. Sekwencyjna, 5-biegowa skrzynia biegów, a także stały napęd na cztery koła to element oczywisty dla klasy R5. Samochód waży 1320 kilogramów i od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,1 sekundy.

Tagi: Volkswagen, Volkswagen Motorsport, R5, Polo GTI, Polo GTI R5

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

W temacie

Newsy ze świata motosportu