Japońscy giganci łączą siły dla rozwoju baterii półprzewodnikowych

Czołowi japońscy producenci samochodów i baterii połączyli siły z rządem tego kraju, aby przyspieszyć rozwój akumulatorów półprzewodnikowych. Wśród firm są Toyota, Nissan, Honda, Panasonic i GS Yuasa.

Japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu zapewni około 14 milionów dolarów finansowania za pośrednictwem Konsorcjum ds. technologii baterii litowo-jonowych (LIBTEC), również zaangażowanego w program.

Baterie półprzewodnikowe zapewniają większe bezpieczeństwo, zasięg i czas ładowania samochodom elektrycznym w porównaniu do obecnie używanych z ciekłym elektrolitem. Wszystko przez mniejszą podatność na przegrzanie lub ogień, a także większą gęstość, co z kolei oznacza większą pojemność.

Technologia niesie ze sobą także obniżenie kosztów, chociaż produkcja akumulatorów w skali wymaganej w przemyśle samochodowym jest w tej chwili nieopłacalna. Pod koniec zeszłego roku Toyota informowała, że gotowe do produkcji baterie półprzewodnikowe będzie miała na początku przyszłej dekady.

LIBTEC szacuje, że do 2025 r. zasięg samochodów elektrycznych z akumulatorami półprzewodnikowymi wyniesie 550 kilometrów na jednym ładowaniu. Z kolei do 2030 r. wzrośnie on do 800 kilometrów.

Z wyjątkiem Nissana, japońscy producenci, głównie za namową rządu Japonii, skupili swoje wysiłki na wodorze, jako rozwiązaniu magazynowania energii w przyszłości. Jednak, gdy rynek samochodowy podąża w kierunku baterii Japończycy zostali nieco w tyle. Ani Honda, ani Toyota nie mają na rynku niezawodnych aut elektrycznych zasilanych bateriami. Nissan Leaf drugiej generacji odstaje z kolei od swoich rywali (m.in. Chevrolet Bolt i Tesla Model 3), jeśli chodzi o zasięg.

Tekst: Marcin Zabolski

Tagi: baterie półprzewodnikowe, akumulatory półprzewodnikowe, samochody elektryczne, Toyota, Honda, Nissan

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

W temacie

Newsy ze świata motosportu