Advertisement

Inteligentne parkowanie Audi

Jedna z najważniejszych na świecie specjalistycznych konferencji poświęconych sztucznej inteligencji, NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems), co roku prezentuje najnowsze rozwiązania z obszaru tzw. „machine learning” oraz „computational neuroscience”.

a1612508_large

Cztery pierścienie, w tym roku po raz pierwszy, obecne są na konferencji ze swoją prezentacją. Audi, z pomocą miniatury modelu Q2, pokazuje, jak samochód rozwijać może inteligentne strategie parkowania. Dodatkowo, osoby odwiedzające konferencję mają możliwość rozmowy ze specjalistami ds. zasobów ludzkich z Audi, na temat innowacyjnych stanowisk pracy oferowanych przez cztery pierścienie. Konferencja odbywa się w Barcelonie, w dniach od 5 do 10 grudnia 2016 r.

Samouczące się systemy, są kluczowymi rozwiązaniami decydującymi o powodzeniu jazdy autonomicznej. Stąd Audi zgromadziło i ciągle gromadzi wiedzę i doświadczenie na polu tzw. „machine learning”. Koncern z Ingolstadt jest jedynym przedsiębiorstwem z branży motoryzacyjnej, mającym możność postawienia na konferencji własnego stoiska i pokazania własnej prezentacji. Miniatura Audi Q2 w skali 1:8, tzw. „Audi Q2 deep learning concept”, pokazuje doświadczalnie jak wygląda inteligentny proces parkowania. Na planszy o wymiarach 3 x 3 metry, model samochodu samodzielnie wyszukuje miejsce parkingowe wyznaczone metalową ramą i również samodzielnie w nim parkuje.

a1612507_large

System czujników „Audi Q2 deep learning concept” to dwie kamery, jedna skierowana do przodu, druga do tyłu oraz dziesięć czujników ultradźwiękowych zamontowanych dookoła karoserii. Centralny komputer pokładowy zmienia informacje z nich pozyskiwane w odpowiednie sygnały trafiające do układu kierowniczego i do silnika elektrycznego. Auto najpierw ustala własną pozycję względem miejsca parkingowego. Gdy zidentyfikuje pozycję własną i miejsca parkingowego, oblicza, jak bezpiecznie do niego dotrzeć. Miniatura Q2, w zależności od sytuacji, samodzielnie manewruje, skręca i jeździ do przodu lub do tyłu.

Swoje umiejętności parkowania auto zdobywa przy pomocy procesu uczenia się – „deep reinforcement learning“. Innymi słowy – samochód „uczy się“ na zasadzie prób i błędów. By rozpocząć proces, zupełnie przypadkowo wybiera kierunek jazdy. Algorytm rozpoznaje pomyślnie przeprowadzone, autonomiczne manewry i w ten sposób coraz bardziej udoskonala strategię parkowania. W ten sposób, krok po kroku, system w końcu jest w stanie samodzielnie rozwiązać nawet najtrudniejsze problemy związane z manewrowaniem i parkowaniem.

Model „Audi Q2 deep learning concept” jest projektem stworzonym przez Audi Electronics Venture (AEV), spółkę-córkę koncernu Audi AG. Konstruktorzy zapowiadają, że następnym etapem badań będzie przeniesienie procedur wyszukiwania miejsca parkingowego do prawdziwego samochodu.

a1612509_large

Globalna sieć współpracy stworzona przez Audi obejmuje nie tylko instytucje badawcze, ale też firmy z tzw. „zagłębi technologicznych” w USA (np. z Doliny Krzemowej) w Europie i w Izraelu. Koncern z Ingolstadt współpracuje między innymi z MobilEye, czołową w ujęciu światowym firmą tworzącą systemy rozpoznawania obrazów. W ramach kooperacji, MobileEye i Audi stworzyły samouczące się oprogramowanie do rozpoznawania otoczenia. Oprogramowanie to będzie użyte po raz pierwszy w roku 2017, w nowej generacji Audi A8. Wyposażona w nie zostanie centralna jednostka sterująca systemami wspomagania kierowcy zFAS. Znaczącym partnerem w procesie rozwoju i rozbudowy sterownika zFAS była też firma NVIDIA, światowy lider produkcji systemów sprzętowych z funkcją rozpoznawania otoczenia. Dzięki takim rozwiązaniom technicznym, samochód będzie mógł poruszać się autonomicznie w korku oraz również autonomicznie parkować.

Audi systematycznie rozbudowuje współpracę z partnerami z branży nowych technik, zwiększając ciągle ilość montowanych w swoich samochodach systemów z tzw. sztuczną inteligencją (AI). Różne rodzaje sztucznej inteligencji przydatne są w różnych sytuacjach, choćby tych związanych z codziennym ruchem ulicznym. Dzięki nim, auta jeżdżące autonomicznie właściwie oceniają skomplikowane otoczenie i przeprowadzają odpowiednie manewry.

a1612506_large

Wgląd w ten i inne emocjonujące projekty, uzyskać mogą również specjaliści zainteresowani pracą nad innowacyjnymi rozwiązaniami w Audi. Podczas konferencji NIPS, eksperci ds. HR informują uczestników o różnych możliwościach rozpoczęcia pracy w Audi. Pozyskani przez cztery pierścienie specjaliści z dziedzin machine learning, cloud computing, czy analizy danych, będą mieli w przyszłości możliwość kształtowania roli i zadań sztucznej inteligencji w przemyśle motoryzacyjnym.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

W temacie

Newsy ze świata motosportu