Czy opłaca się zamontować instalację LPG w samochodzie?

Zwolenników, jak i przeciwników instalacji LPG w samochodzie wśród kierowców nie brakuje. Jedni twierdzą, że gaz jest do kuchenek, a inni, że to świetne tanie paliwo. Jak jest faktycznie?

Zacznijmy od tego, że koszt zarówno benzyny, jak i oleju napędowego aktualnie wynosi grubo ponad 4 zł za litr. Dla porównania ceny gazu wahają się w okolicach 2 zł, czyli praktycznie 50% taniej. Zatem samo paliwo jest znacznie tańsze i to nie ulega wątpliwości. Czy jednak każdemu opłaca się montaż instalacji?

Koszt montażu instalacji gazowej
Rozróżniamy dwa rodzaje instalacji gazowych: sekwencyjne i zwykłe. Ta pierwsza jest znacznie droższa, ale jednocześnie lepsza. Instalacje sekwencyjne z bezpośrednim wtryskiem gazu stosuje się do najnowszych silników benzynowych, zasilanych wielopunktowym, elektronicznym wtryskiem paliwa. Cały układ jest bardziej skomplikowany niż w przypadku zwykłej instalacji i jest w nim znacznie więcej elektroniki. W przypadku nowszych samochodów jednak nie warto oszczędzać na odpowiedniej instalacji, jeśli chcemy w przyszłości uniknąć zbędnych problemów z nią związanych. Niestety ceny za takie rozwiązanie zaczynają się od około 2000 zł, a kończą na kilku tysiącach.

W przypadku, kiedy nasz samochód ma za sobą już dobrych kilka wiosen, można pomyśleć nad tańszą instalacją. Jeśli mamy silnik z jednopunktowym wtryskiem paliwa, to wystarczy nam kilka podstawowych elementów instalacji i oczywiście sterownik, który odpowiada za odpowiednią mieszankę paliwa. W sytuacji, kiedy nasz silnik jest jeszcze na gaźniku, to sprawa wygląda jeszcze prościej i jednocześnie taniej. Cała instalacja składa się wtedy z reduktora, elektrozaworów, butli i włącznika, który mamy w samochodzie. W niektórych przypadkach potrzebny też będzie dodatkowo jakiś podstawowy sterownik. Zwykłe instalacje idzie założyć już od około 1000 zł.

Opłacalność montażu instalacji
To czy w naszym wypadku instalacja jest opłacalna, czy nie, musimy obliczyć sami. Pamiętajmy, że posiadanie instalacji gazowej w samochodzie wiąże się też z droższym przeglądem i dodatkowym serwisem. W mocno uproszczonym liczeniu możemy przyjąć, że przy rocznym przebiegu rzędu 20 tysięcy kilometrów instalacja gazowa pozwala na zaoszczędzenie 3000-5000 zł.

Mit – gaz niszczy silnik
Na zakończenie, powiedzmy sobie o jednym micie krążącym wokół instalacji gazowych, tzn. że gaz w samochodzie jest dla niego szkodliwy, a konkretnie dla silnika. Czynnikiem, który daje się we znaki głowicy i zaworom jest temperatura spalania mieszanki, która jest wyższa od temperatury spalania benzyny. W silniku z bardzo precyzyjnie wyliczoną wytrzymałością może przyspieszyć zużycie głowicy, zaworów i gniazd zaworowych. Najbardziej destrukcyjne dla silnika jest nadmierne zubożenie mieszanki, które prowadzi do dalszego wzrostu temperatury w komorach spalania. Dobrze dobrana, odpowiednio zamontowana i wyregulowana instalacja nie powinna sprawiać użytkownikowi żadnych dodatkowych problemów z silnikiem.

Tagi: Platinum, warsztat, Orlen Oil, instalacja gazowa, LPG,

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

W temacie

Newsy ze świata motosportu