Czeski sprawdzian przed polskim wyzwaniem

Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz – aktualni rajdowi wicemistrzowie Polski w klasyfikacji samochodów z napędem na jedną oś – przedstawili swoje plany na sezon 2017. Choć rozpoczną rajdowy rok wymagającym sprawdzianem startując w Rajdzie Valasska (25-26 marca), to ich głównym celem jest rywalizacja w pełnym cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

W sezonie 2016 Tomasz Gryc i Michał Kuśnierz udanie łączyli starty w rajdach za granicą z walką w rundach krajowych mistrzostw. Zanotowali dobre występy w legendarnych zawodach takich jak Rallye Monte Carlo, Rally Islas Canarias czy Rallye du Var. Z kolei skuteczność na polskich odcinkach specjalnych pozwoliła na zdobycie tytułu wicemistrzów Polski w klasyfikacji 2WD.

W sezonie 2017 załoga Gryc Racing Team będzie konsekwentnie kontynuować program startów Peugeotem 208 R2 przygotowywanym przez Rallytechnology w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Dzięki wsparciu stałej grupy sponsorskiej z firmami: GRYC, ZOWNER-FS Sp. z o. o., FAZA, SISO oraz GoPro, Tomek Gryc i Michał Kuśnierz mają w planach starty we wszystkich 6 rundach tegorocznej odsłony RSMP i zaciętą batalię o jak najlepszy rezultat wśród zawodników dysponujących samochodami z napędem na jedną oś. Aby dobrze przygotować się do walki w najmocniej obsadzonej klasie w polskich rajdach, Gryc z Kuśnierzem zaplanowali udział w Rajdzie Valasska w Czechach (25-26 marca). Start w pierwszej rundzie Mistrzostw Czech ma być przede wszystkim treningiem przed inauguracyjną imprezą mistrzostw Polski, czyli 45. edycją Rajdu Świdnickiego-Krause.

Rajd Valasska, wracający do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Czech po 5 latach przerwy, to prawdziwa gratka dla polskich kibiców. 12 odcinków specjalnych o łącznej długości 150 km organizatorzy wytyczyli na asfaltowych drogach Morawskiej Wołoszczyzny – zaledwie około 40 km od polsko-czeskiej granicy w Cieszynie. Oprócz Tomka i Michała kibice zobaczą na nich także inne polskie załogi, jak również wielokrotnych rajdowych Mistrzów Czech – Jana Kopeckiego i Vaclava Pecha. Obaj kierowcy rozpoczną Rajd Valasska z myślą o swoim trzecim triumfie w tych zawodach.

Tomasz Gryc: – W rajdach samochodowych fascynuje mnie nie tylko szybka jazda samochodem po niesamowitych i niesłychanie malowniczych drogach. Ważna jest także rywalizacja, która podnosi adrenalinę u mnie i Michała. To jednak nie wszystko. Rajdy samochodowe to przede wszystkim sport, a ten polega na nieustannym dążeniu do perfekcji i ciągłym przesuwaniu granic – tych sprzętowych, ale przede wszystkim – ludzkich. I właśnie na tym chcę się skupić w tym sezonie. Są różne drogi wiodące do osiągania lepszych wyników. Jedną z nich jest zmiana samochodu na mocniejszy i szybszy. Jednak w tym roku chcę się skoncentrować na tym, by szukać rezerw w mojej jeździe i urywać kolejne ułamki sekund, jak najlepiej wykorzystując możliwości Peugeota 208 R2, którym będziemy startować. Czeka nas rywalizacja w najmocniej obsadzonej klasie w Mistrzostwach Polski, czyli wśród załóg w samochodach z napędem na jedną oś. To bez wątpienia ambitne i wymagające wyzwanie, więc nasz sezon rozpoczniemy w… Czechach. Rajdowa liga u naszych południowych sąsiadów jest imponująco mocna, więc nie ma lepszego miejsca na rozgrzewkę i sprawdzian przed Mistrzostwami Polski.

Michał Kuśnierz: – Sezon rajdowy zbliża się bardzo szybko, dlatego razem z Tomkiem nie przespaliśmy przerwy. Skorzystaliśmy z tego, że zima w tym roku dopisała i odbyliśmy dwie intensywne sesje treningowe na śniegu, a teraz szykujemy się do pierwszych testów na asfalcie. Duży nacisk położyliśmy także na regularny trening fizyczny, aby utrzymać formę przed sezonem. Myślę, że jesteśmy do niego bardzo dobrze przygotowani. Tak jak Tomek powiedział, w sezonie 2017 naszym celem jest walka o jak najwyższe lokaty w klasie samochodów przednionapędowych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Korzystając z okazji chciałem podziękować wszystkim tym, którzy oddali na mnie głos w Plebiscycie na najpopularniejszego sportowca w moim powiecie. To wyróżnienie dodatkowo mnie motywuje i pokazuje jak wielu jest fanów rajdów samochodowych w naszym kraju. Pozdrawiam wszystkich i do zobaczenia na odcinkach specjalnych.

Kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2017:

21-23 kwietnia, Świdnica: Rajd Świdnicki-Krause (asfalt);
26-28 maja, Gdańsk: Rajd Gdańsk Baltic Cup (szuter);
3-5 sierpnia, Rzeszów: Rajd Rzeszowski – runda FIA ERC (asfalt);
8-10 września, Puławy: Rajd Nadwiślański (asfalt);
28-30 września, Kłodzko: Rajd Dolnośląski (asfalt);
13-15 października, Mikołów/Żory: Rajd Śląski (asfalt).

Peugeot 208 R2 – dane techniczne:

Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, wolnossący;
Pojemność skokowa: 1598 cm3;
Moc maksymalna: 138 kW (185 KM) przy 7800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 186 Nm przy 6300 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, sekwencyjna, 5 biegów + wsteczny
Przeniesienie napędu: na przednią oś, dyferencjał o zwiększonym tarciu wewnętrznym (szpera)
Hamulce przód: tarczowe, wentylowane – 310 mm x 30 mm na asfalt i 285 mm x 26 mm na szuter
Hamulce tył: tarczowe – 290 mm x 8 mm, hydrauliczny hamulec ręczny
Masa: 1030 kg / 1180 kg (z załogą)
Wymiary (dł./szer.): 3962/1739 mm
Koła na asfalt: 6,5” x 16”
Koła na szuter: 6” x 15”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

W temacie

Newsy ze świata motosportu