Co powinniście wiedzieć o EGR?

EGR to zawór odpowiedzialny za recyrkulację spalin, a jego głównym zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych tlenków azotu emitowanych do atmosfery.

6059853422_3e5af0f4e9_b

Część ta, mimo ogromnej popularności w nowoczesnych samochodach, dla wielu z nas jest jedną wielką zagadką, a swoje opinie na jej temat często opieramy na nieprawdziwych informacjach.

Pierwszą z nich jest popularna opinia, że EGR to tylko wymysł ekologów. Badania pokazują jednak, że liczba szkodliwych substancji wydostających się z wydechu naszego samochodu rzeczywiście maleje.

Uproszczony schemat działania systemu EGR

Uproszczony schemat działania systemu EGR

Prawdą jest jednak również fakt, że EGR skraca żywotność silnika – recyrkulacja spalin, czyli powrót substancji, które nie uległy spaleniu za pierwszym razem, może doprowadzić do zgromadzenia sadzy i nagaru wewnątrz komory silnika. Może to doprowadzić do za niskiej kompresji, a w efekcie utraty mocy i podwyższonego spalania.

EGR ma za zadanie przywrócić część spalin do komory spalania. Nieprawdą jednak jest, że dzieje się tak po to, by dopalić resztę spalin. EGR nie pracuje też na okrągło – pozwala on na powrót spalin tylko w ściśle określonych okolicznościach, tak by nie dławić silnika na niskich obrotach.

Jeśli EGR w naszym samochodzie się zatka, co jest bardzo popularną dolegliwością, nie wystarczy samo jego przeczyszczenie. Należy tu poszukać głębszej przyczyny, którą najczęściej stanowi nadmiera ilość oleju w komorze spalania, lub wyeksploatowany układ wtryskowy, czy turbosprężarka.

Kolejnym mitem jest fakt, że można bezkarnie pozbyć się EGR-u. Pomijając fakt, że sprawi nam to niemałe kłopoty podczas okresowych wizyt u diagnosty, powinniśmy także przeprogramować komputer sterujący mieszanką. Gdy pominiemy ten punkt, na desce rozdzielczej najprawdopodobniej zacznie pokazywać się kontrolka „check engine”.

Tagi: Platinum, warsztat, Orlen Oil

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

W temacie

Newsy ze świata motosportu