67. edycja latania po Kraju 1000 Jezior

Już w czwartek rozpocznie się 9. runda Rajdowych Mistrzostw Świata WRC sezonu 2017. Będzie nią legendarny, wyjątkowy Rajd Finlandii. W tym roku najlepsi zawodnicy świata pojawią się na tej imprezie po raz 67, co czyni fińskiego klasyka jednym z najstarszych rajdów na świecie.

Kto wygra 67. Neste Rally Finland? Tego jeszcze nie wiemy. Wiemy za to jak wyglądała sytuacja w poprzednich latach. Kto jest największą legendą ścigania w Kraju 1000 Jezior? W większości statystyk na prowadzeniu są Finowie. Najwięcej razy w legendzie światowych rajdów wygrywali Marcus Gronholm oraz Hannu Mikkola (po 7 razy). Sześciokrotnie najlepszy był Markku Alen, pięć razy wygrywał obecny szef zespołu Toyoty – Tommi Makinen. Najlepszym obcokrajowcem jest wciąż Sebastien Loeb, który wygrał w Finlandii 3 razy.

Najwięcej razy na podium stawał Markku Alen – aż 16. Daleko za nim z 10 pudłami na drugim miejscu w tej klasyfikacji znajduje się Hannu Mikkola. Aż pięciu zawodników było w najlepszej trójce rajdu ośmiokrotnie – Marcus Gronholm, Juha Kankkunen, Simo Lampinen, Sebastien Loeb i Timo Makinen. Jeśli chodzi o liczbę startów, to tutaj przoduje Juhani Lansikorpi, który wizytował szutry fińskiego klasyka aż 31 razy. 2 starty mniej ma na swoim koncie Fabrizio de Sanctis, podium uzupełnia w tej statystyce Hannu Mikkola z 37 występami.

Liczba wygranych odcinków specjalnych i oesów spędzonych na prowadzeniu to totalna dominacja Markku Alena. Legendarny Fin zwyciężył w 227 próbach, 327 spędził na prowadzeniu. Daleko za nim w tych klasyfikacjach są Juha Kankkunen, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, czy Marcus Gronholm. Jeśli chodzi o kierowców aktualnie startujących w mistrzostwach świata, to zdecydowanym liderem w statystykach jest Jari-Matti Latvala.

Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1951 roku. Wtedy nazywał się on Jyväskylän Suurajot i pierwszym zwycięzcą był Arvo Karlsson w samochodzie marki Austin. Począwszy od 1959 roku do pierwszego członu rajdu dodano już Rally of 1000 Lakes. Wtedy na próbach dominowały Volvo, Saab oraz Mercedes. Kolejna zmiana nazwy rajdu to rok 1982 i czasy słynnej Grupy B. Wtedy klasyk był nazywany po prostu Rajdem 1000 Jezior. Wtedy błyszczeli tacy zawodnicy, jak Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Timo Salonen, Juha Kankkunen czy Markku Alen. Największe wyzwanie czekało na zawodników w roku 1995. Wtedy na załogi czekało łącznie prawie 546 km ścigania, rozdzielonych na 32 odcinki specjalne. Począwszy od 1997 roku w nazwie pozostał tylko Rajd Finlandii. W tym okresie najlepszym zawodnikiem był Marcus Gronholm.

Jak w Kraju 1000 Jezior radzili sobie Polacy? W 2007 roku na podium w klasie Junior WRC znalazł się Michał Kościuszko w Renault Clio S1600. Polak powtórzył ten rezultat w 2008 i 2009 roku przy użyciu Suzuki Swifta S1600. Na kolejne podium reprezentanta naszego kraju musieliśmy czekać do 2013 roku, kiedy to Robert Kubica dojechał na drugim miejscu w WRC 2, tuż za Jarim Ketomą. Jako ostatni w kartach historii zapisał się Jakub „Colin” Brzeziński, który w ubiegłym sezonie zajął 3. miejsce w klasyfikacji Drive Dmack Cup.

Tagi: WRC Rajd Finlandii

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

W temacie

Newsy ze świata motosportu